Pár mondat a fonalakról

A keresztszemes hímzésnél és a gobelinnél is ún osztott hímzőt használunk. Ez egy olyan fonalat jelent ami szétszedhető 6 külön szálra.
Keresztszemes hímzésnél és tűgobelinnél mindig szét kell szedni, hogy hány szálra azt mindig az anyag sűrűsége dönti el amire varrunk, hogy mennyi szál fedi le szépen. Normál gobelinnél viszont 6 szállal kell varrni, hogy szép fedést kapjunk.
Természetesen a fonalak minősége és színválasztéka sem egyforma. Sok márka van a piacon, legismertebbek: DMC, Anchor, Puppets stb.
Én személy szerint a DMC fonalat szeretem a legjobban és valamiért a mintagyártók is. ( Biztos velük állnak szerződésben. :D ) Tény azonban, hogy 465 szín nagyon is meggyőző. Mosható, színtartó, nem gubancolódik és álomszép árnyalatai vannak.
Szintén nagyon jó még az Anchor is 445 színnel. Tulajdonságai megegyeznek a DMC-vel, ezért itt ízlés vagy minta kérdése, hogy melyiket választjuk. Én mindkettőt használom, szeretem, picit a DMC-t jobban. Létezik átváltótáblázat a két márka között amely jól működik. Apró figyelmeztetés: hiába szerepel a táblázatban úgy, hogy a két kódszám megegyezik lehet árnyalatnyi eltérés a két fonal között. Ezért én nem javaslom akkor az átváltást ha már az egyik márkával elkezdtünk varrni és elfogy, de csak a másik márka van a boltban. Csúnya meglepetés lehet amikor 1000 öltés után bukik ki, hogy mégsem azonos a két árnyalat.
Létezik még olyan, hogy Madeira, ez is nagyon jó minőség. A beszerzése nehézkes, ezért én már nem használom. Van még olyan, hogy Venus, én sosem próbáltam, de sokan szeretik, dicsérik. Nem mellékesen van ahol csak ez és a másik igen ismert márka a Puppets kapható. A Puppets-ről megoszlanak a vélemények. Normál gobelint sokan azzal varrnak, de a keresztszemesek világában nem elterjedt. Nem tudok olyan mintatervezőről amelyik ezt a márkát használná. Van aki szerint jó fonal, van aki nagyon szidja. Én személy szerint sosem varrtam még vele így nincs tapasztalatom vele.
Van még egy márka a Rosace ami teljesen kompatibilis a DMC-vel, akik használják azt mondják megegyeznek az árnyalataik. Ennek ellenére nem javaslom a varrás közbeni márkaváltást. A varrás előtt el kell dönteni, melyik márkával varrunk és ahhoz ragaszkodni míg kész nincs a kép. Előnye az ára. Töredéke a DMC-nek. 

Megjegyzések