Egy szál, két szál, hány szál?

A keresztszemes és gobelinvarrásnál használatos alapanyagok bemutatása következik most. Csak az általam használtakat fogom részletesen leírni de természetesen szólni fogok a többiről is, illetve szívesen veszem a hozzászólásokat is a témában.
Keresztszemes:
A keresztszemesnél könnyű dolgunk van mert ha komplett készletet veszünk akkor ahhoz adják az anyagot is amire varrni kell. Ez mindig valamilyen aida, régi nevén kongré. A legismertebb márka a Zweigart, de biztos van sok más is. Én ezt ismerem, ezt használom. Az aida lehet keményített de lehet "puha" is. A keményített változat kereten varráshoz ideális, könnyű rá kifeszíteni, nem csúszkál. A puha a szabad kézi varráshoz vagy rámához tökéletes mert könnyű beleszorítani az anyagot.
Aidak mindenféle színben.
Az aida "lyukméretét" - bocsánat nem tudom a pontos nevét - countban határozzák meg. Ez arra utal, hogy egy cm-ben hány öltés fér el. Ez a szám határozza meg az anyag sűrűségét. Minél nagyobb a szám annál sűrűbb az anyag, annál nehezebb látni. Én 14-es, 18-as illetve 25 countos aidára varrok a legtöbbször. A készletekhez általában 14.16. és 18-as aida van csomagolva. Ez pl 18-as aida esetén 7 öltés/cm-t jelent. Ez már egy nagyon szép, sűrű, apró szemű varrást tesz lehetővé.Természetesen a készlethez adott anyag az egyéni igényeknek megfelelően kicserélhető, de ebben az esetben fel kell készülni rá, hogy esetleg kevés lesz a készlethez adott fonal.
Cosi portréja 18-as aidára készült

A 25-ös aida 1 cm-en 10 öltés, ilyenre varrom most Londont is.
28 counttól felfelé hímzővászonról beszélünk ami egy kicsit más technikát igényel, de bár van olyanom, még nem boldogulok a rá való varrással ezért erre most nem térek ki.
Hímzővászon

Hímzőfonalak:
A keresztszemes varráshoz osztott hímzővel dolgozunk. sok márka létezik, az általam használt favorit a DMC.

Létezik még Anchor, Madeira, Puppets, Venus, Rosace stb.
 Az osztott hímző 6 szálból áll és ezek egymástól szétszedhetők. A keresztszemes varrásnál mindig szétszedjük egy, kettő vagy három szálra. Most térek rá végre a címben szereplő kérdésre. Hogy hány szállal varrunk ki egy mintát az mindig az aida sűrűségétől függ. Egy szállal általában hímzővászonra dolgozunk vagy még 25 countos aidára de le kell ellenőrizni, hogy tényleg szépen fedi-e. Az ettől ritkább szövésű aidákra két illetve három szállal varrunk. A legtöbb minta két szálat ír elő és a készletekben is így határozzák meg a fonal mennyiséget. 14 countos aidáig elég is a két szál. Szépen fed, nem lesz tömör a munka.

Gobelin:
A gobelinnek két fajtája van, a normál és a tűgobelin. A gobelin alapanyaga a kanava. A kanava ugyanaz mint az aida csak ez mindig keményített, merevített. Ennek sűrűségét is cm/öltésszámban adják meg.
normál gobelin kanava
Gobelinben megkülönböztetünk előfestett és leszámolható gobelint és mindkettő lehet normál illetve tűgobelin is. Én ha gobelint varrok az mindig leszámolható tűgobelin, 1cm-en/10 öltéses kanavára. Szerencsére a két technika között van átjárhatóság, ha leszámolható mintáról van szó akkor szabadon eldönthető, hogy gobelin vagy keresztszemes lesz-e belőle. Egy lényeges eltérés van, gobelinnél mindig ki kell varrni a hátteret! Tehát olyan mintát kell választani aminek van háttere. Pl. nekem London nem lenne alkalmas gobelinnek mert nincs a mintában háttere, ott a vászon üresen marad. A Lelki társaknak viszont van háttere ezért ő tökéletesen alkalmas gobelinnek és keresztszemesnek is. Az anyagok is variálhatók, aidára is lehet gobelint varrni és kanavára is lehet keresztszemest. Bár ezért a mondatomért most lehet, hogy páran megköveznek. De én csak a leszámolhatóról írok, az előfestett gobelinhez nem értek ezért arról csak említést teszek. Normál gobelin az egyetlen ahol az osztott hímző mind a hat szálát felhasználjuk. Nem bontjuk szét mert a normál kanavát csak a hat szál fedi le.
előfestett gobelinkanava 
Mint a fenti képen látható, itt szépen megfestették a mintát a kanavára és "csak" annyi a dolgunk, hogy színek szerint gobelinöltéssel kivarrjuk.
gobelinöltés
A gobelinöltés egy átló az anyagon. Egy átló, egy öltés. Mindegy hogy balra vagy jobbra dől az átló egy a lényeg minden öltésnek, minden sornak ugyanabba az irányba kell dőlni! Ez nagyon fontos, kőbe vésett szabály mind a gobelinnél mind a keresztszemesnél!
A keresztszemes egy X, tehát két átló mely egymást fedi. Itt a felső átlót kell meghatározni, melyik irányba dőljön és onnantól attól azon a mintán tilos eltérni. Ha mintában átlót és X-et is kell varrni akkor az átlónak melyet keresztszemesnél fél keresztnek hívnak ugyanarra kell dőlni, mint a keresztek felső szála.

Ennek bemutatására álljon itt egy 5 perces oktató videó mely bár angolul van, de tökéletesen érthető.

Hímzőkeret, hímzőráma, állvány:
Említettem, hogy az aidákat illetve kanavákat keretre vagy rámába tesszük vagy csak simán kézzel fogjuk és nem feszítjük ki semmivel.
Ebben a témában erősen megoszlanak a vélemények. Van aki szereti a keretet/rámát van aki utálja. Én mindig használok keretet. A kis munkák mindig rámán készülnek, a nagyok pedig legtöbbször kereten az állványra téve. Kivéve Londont ami olyan nagy, hogy nem fér fel a keretre.
A rámával illetve kerettel való varrásnak az lehet a hátránya, hogy ha nincs állvány hozzá akkor egy kézzel tartani kell a hímzést és csak egy kézzel tudunk varrni. Az állvány ezt a problémát oldja meg. Tartja a keretet, így lehetővé teszi a két kezes varrást, gyorsítja a munkát.
Hímzőkeret

Asztalra tehető hímzőállvány kerettel

"Ráülős" hímzőkeret

Hímzőkeret/ráma

Álló hímzőállvány

Álló hímzőállvány - profi változat, nekem is ilyen van

Álló hímzőállvány
















Hát, remélem érthető voltam és segítettem egy kicsit a kezdőknek és talán haladóknak is. Fontosnak tartom megjegyezni, hogy csak az általam használt anyagokat és fonalakat mutattam be és szándékosan nem álltam neki arról fecsegni amihez nem igazán értek.

Megjegyzések

  1. a páromnak megmondom hogy az általa készített hímzőállvány "profi" nem ez a szakmája.készített mintatartó állványt is nekem:)

    VálaszTörlés
  2. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  3. Bocsánat, de "lyukméret" rész nem egészen stimmel.:) Remélem nem gond ha elmagyarázom.:) Mit is jelent a 14 - 16 - 25 - 28 - 32 - 44 count stb. A számok az öltés mennyiségét mutatják meg 1 inch (ejtsd: incs) hosszúságban. Az "inch" Amerikában, Angliában - még ma is - használatos hosszmértékegység melynek magyar jelentése : hüvelyk - (ami egy régi hosszmértékegység). Vagyis 1 inch = 1 hüvelyk. Most biztosan azt kérdezitek - No,de ez hány cm? A válasz: 1 inch(hüvelyk)=2,54 cm. Ami azt jelenti, hogy 2,54 cm-ben összesen 14 - 16 - 18 stb. öltés van.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! Igen valóban így van. Én azért használtam a cm-t, mert mi ezzel dolgozunk, így egyszerűbb. Én személy szerint az inch-vel nem tudok mit kezdeni, mert nálunk nem használatos mértékegység, de a count valóban ezt jelenti, hogy 1 inchben 14-16...stb öltés van. Én cm-re vetítve használom. :) Köszönöm a kiegészítést, megjegyzem a videóhoz. :)

      Törlés
  4. én még mindig nem értem, hogy kell nézni az 1 inchet...mert én leszámoltam, 1 cmx1cm részen nekem van 25 öltés..pedig elvileg az enyém 14es

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése